Googles Søke Algoritme

Googles​ ​søke​ ​algoritme

Når​ ​vi​ ​søker​ ​på​ ​Google​ ​så​ ​er​ ​vi​ ​ute​ ​etter​ ​et​ ​svar.​ ​Når​ ​vi​ ​har​ ​søkt​ ​etter​ ​noe​ ​så​ ​må​ ​Google​ ​sortere etter​ ​flere​ ​hundre​ ​milliarder​ ​nettsider​ ​og​ ​da​ ​gi​ ​deg​ ​et​ ​svar​ ​på​ ​veldig​ ​kort​ ​tid​ ​(Google,​ ​2017).​ ​Men hvordan​ ​analyserer​ ​Googles​ ​algoritme​ ​søkeordene​ ​og​ ​hvordan​ ​ser​ ​den​ ​hvilke​ ​nettsider​ ​som​ ​er relevante​ ​for​ ​oss?​ ​I​ ​denne​ ​teksten​ ​skal​ ​jeg​ ​ta​ ​for​ ​meg​ ​dette.

Analysering​ ​av​ ​ord

Systemet​ ​til​ ​Google​ ​som​ ​rangerer​ ​søke​ ​treffene​ ​er​ ​bygget​ ​opp​ ​av​ ​en​ ​rekke​ ​algoritmer​ ​som​ ​prøver å​ ​gi​ ​deg​ ​de​ ​søke​ ​treffene​ ​du​ ​er​ ​ute​ ​etter.​ ​Det​ ​starter​ ​med​ ​at​ ​de​ ​analyserer​ ​ordene​ ​du​ ​søker​ ​med slik​ ​at​ ​de​ ​skal​ ​forstå​ ​hva​ ​du​ ​søker​ ​etter.​ ​Etter​ ​dette​ ​bruker​ ​de​ ​språkmodeller​ ​som​ ​kan​ ​finne​ ​ut hvilke​ ​ord​ ​de​ ​bør​ ​søke​ ​opp​ ​i​ ​systemet​ ​sitt.​ ​De​ ​kan​ ​på​ ​denne​ ​måten​ ​f.eks​ ​finne​ ​ut​ ​om​ ​ordet​ ​som​ ​er skrevet​ ​er​ ​skrevet​ ​feil​ ​og​ ​da​ ​rette​ ​dette​ ​opp,​ ​samtidig​ ​som​ ​algoritmen​ ​prøver​ ​å​ ​finne​ ​ut​ ​hva​ ​folk mener​ ​med​ ​setningene​ ​som​ ​blir​ ​skrevet.​ ​Google​ ​har​ ​også​ ​et​ ​synonym​ ​system​ ​som​ ​hjelper​ ​de​ ​i enda​ ​en​ ​større​ ​grad​ ​å​ ​finne​ ​ut​ ​meningen​ ​bak​ ​søket​ ​(Google,​ ​2017). Dette​ ​er​ ​noe​ ​jeg​ ​har​ ​merket​ ​når​ ​jeg​ ​skriver​ ​et​ ​ord​ ​eller​ ​en​ ​setning​ ​feil.​ ​Man​ ​får​ ​da​ ​med​ ​en​ ​gang​ ​et alternativ​ ​til​ ​ordet​ ​eller​ ​setningen​ ​der​ ​det​ ​står​ ​”mente​ ​du:​ ​ord”.​ ​Jeg​ ​har​ ​også​ ​lagt​ ​merke​ ​til​ ​at systemet​ ​filtrerer​ ​synonymer​ ​bra.​ ​Etter​ ​å​ ​ha​ ​søkt​ ​på​ ​”Quick​ ​way​ ​to​ ​lose​ ​weight”​ ​i​ ​Google søkefeltet,​ ​så​ ​var​ ​det​ ​første​ ​resultatet​ ​”how​ ​to​ ​lose​ ​weight​ ​fast”.​ ​Jeg​ ​kunne​ ​da​ ​se​ ​at​ ​Google’s system​ ​oversatte​ ​”quick”​ ​til​ ​”fast”.​ ​Selv​ ​om​ ​det​ ​tredje​ ​resultatet​ ​faktisk​ ​inneholdt​ ​ordet​ ​quick,​ ​så ble​ ​ikke​ ​den​ ​det​ ​øverste​ ​rangerte​ ​treffet. Se​ ​figur​ ​1.

Figur 1: https://imgur.com/RZYIr1I

Finne​ ​relevante​ ​søketreff

Etter​ ​at​ ​ordene​ ​er​ ​skrevet​ ​inn​ ​og​ ​Google​ ​sin​ ​algoritme​ ​tror​ ​den​ ​har​ ​forstått​ ​hva​ ​du​ ​er​ ​ute​ ​etter,​ ​så prøver​ ​de​ ​å​ ​finne​ ​ut​ ​hvilke​ ​nettsider​ ​som​ ​har​ ​den​ ​informasjonen​ ​du​ ​er​ ​ute​ ​etter.​ ​Det​ ​som​ ​ligger helt​ ​til​ ​grunn​ ​etter​ ​at​ ​noen​ ​har​ ​søkt​ ​er​ ​at​ ​algoritmen​ ​ser​ ​hvilke​ ​nettsider​ ​som​ ​inneholder​ ​de​ ​søkte ordene​ ​og​ ​hvor​ ​mye​ ​ordene​ ​er​ ​nevnt ​og​ ​hvor​ ​på​ ​nettsiden​ ​ordene​ ​befinner​ ​seg.​ ​På​ ​toppen​ ​av​ ​dette prøver​ ​algoritmen​ ​å​ ​se​ ​etter​ ​ledetråder​ ​for​ ​å​ ​regne​ ​ut​ ​hva​ ​folk​ ​er​ ​ute​ ​etter​ ​med​ ​søket​ ​sitt.​ ​For​ ​å forhindre​ ​at​ ​f.eks​ ​søkeordet​ ​”melk”​ ​gir​ ​deg​ ​topp​ ​resultater​ ​med​ ​nettsider​ ​der​ ​det​ ​er​ ​skrevet “melk”​ ​over​ ​alt,​ ​så​ ​prøver​ ​algoritmen​ ​å​ ​se​ ​om​ ​nettsiden​ ​gir​ ​relevant​ ​informasjon​ ​om​ ​melk.​ ​Når man​ ​søker​ ​det​ ​norske​ ​ordet​ ​”melk”​ ​ønsker​ ​man​ ​som​ ​regel​ ​ikke​ ​få​ ​et​ ​engelsk​ ​treff​ ​med​ ​engelsk informasjon.​ ​Google​ ​prøver​ ​da​ ​å​ ​gi​ ​søkeresultater​ ​som​ ​er​ ​skrevet​ ​på​ ​samme​ ​språk​ ​som​ ​søkeordet, i​ ​dette​ ​tilfellet​ ​er​ ​det​ ​norsk​ ​(Google,​ ​2017).​ ​Av​ ​min​ ​egen​ ​erfaring​ ​så​ ​har​ ​det​ ​aldri​ ​vært​ ​et​ ​problem å​ ​ikke​ ​få​ ​relevante​ ​resultater.​ ​Det​ ​samme​ ​gjelder​ ​når​ ​jeg​ ​har​ ​søkt​ ​etter​ ​norske​ ​ord.

Finne​ ​brukbare​ ​nettsteder

Ut​ ​fra​ ​alle​ ​de​ ​forskjellige​ ​relevante​ ​søke​ ​treffene,​ ​så​ ​må​ ​Google​ ​ved​ ​hjelp​ ​av​ ​en​ ​algoritme​ ​finne ut​ ​hvilke​ ​av​ ​disse​ ​​ ​som​ ​er​ ​mest​ ​brukbare​ ​innenfor​ ​det​ ​du​ ​har​ ​søkt​ ​etter.​ ​Det​ ​er​ ​forskjellige aspekter​ ​algoritmen​ ​ser​ ​på.​ ​Den​ ​ser​ ​på​ ​blant​ ​annet​ ​hvor​ ​ny​ ​og​ ​oppdatert​ ​siden​ ​er,​ ​om​ ​nettsiden​ ​er brukervennlig​ ​og​ ​hvor​ ​mye​ ​det​ ​du​ ​har​ ​søkt​ ​etter​ ​dukker​ ​opp​ ​på​ ​siden.​ ​Algoritmen​ ​ser​ ​også​ ​etter tidligere​ ​søk​ ​som​ ​andre​ ​har​ ​søkt​ ​og​ ​deretter​ ​prioriterer​ ​de​ ​treffene​ ​som​ ​andre​ ​folk​ ​har​ ​sett​ ​verdi​ ​i. Også​ ​om​ ​andre​ ​store​ ​nettsider​ ​har​ ​linket​ ​til​ ​en​ ​nettside​ ​anses​ ​det​ ​som​ ​at​ ​det​ ​er​ ​god​ ​kvalitet​ ​på innholdet,​ ​og​ ​dette​ ​er​ ​et​ ​godt​ ​tegn​ ​for​ ​algoritmen.​ ​Selv​ ​om​ ​spam-nettsteder​ ​prøver​ ​å​ ​få​ ​seg​ ​høyt opp​ ​i​ ​page-ranking​ ​ved​ ​hjelp​ ​av​ ​tjenester​ ​som​ ​linker​ ​til​ ​siden​ ​eller​ ​ved​ ​å​ ​repetere​ ​nøkkelord,​ ​så blir​ ​de​ ​nedprioritert​ ​da​ ​Google​ ​har​ ​en​ ​algoritme​ ​som​ ​klarer​ ​å​ ​fjerne​ ​disse​ ​fra​ ​søkeresultatene (Google,​ ​2017).​ ​Å​ ​få​ ​opp​ ​mange​ ​spam-nettsteder​ ​som​ ​søketreff​ ​er​ ​noe​ ​jeg​ ​har​ ​erfart​ ​å​ ​få​ ​litt​ ​av før,​ ​men​ ​gjennom​ ​de​ ​siste​ ​5​ ​årene​ ​har​ ​jeg​ ​ikke​ ​erfart​ ​å​ ​få​ ​spam-nettsteder​ ​rangert​ ​høyt​ ​oppe​ ​på søketreff.

Tilpasse​ ​søkene​ ​etter​ ​brukerne

Å​ ​se​ ​på​ ​folks​ ​tidligere​ ​søke-historikk og søkeinnstillinger​ ​​hjelper​ ​Google​ ​med​ ​å finne​ ​relevante​ ​søketreff.​ ​Bruken​ ​av​ ​lokasjon​ ​gjør​ ​at​ ​Google​ ​kan​ ​finne​ ​ut​ ​mer​ ​relevante søkeresultater.​ ​La​ ​oss​ ​si​ ​at​ ​du​ ​søker​ ​“kinesisk​ ​restaurant”,​ ​så​ ​vil​ ​Google​ ​prøve​ ​å​ ​gi​ ​deg​ ​et​ ​topp treff​ ​på​ ​en​ ​kinesisk​ ​restaurant​ ​som​ ​er​ ​i​ ​nærheten​ ​av​ ​deg.​ ​Søkeinnstillinger​ ​hjelper​ ​også​ ​da​ ​du​ ​kan blant​ ​annet​ ​velge​ ​at​ ​søkeresultatene​ ​kun​ ​skal​ ​være​ ​skrevet​ ​på​ ​et​ ​gitt​ ​språk.​ ​Søke-historikken​ ​gjør det​ ​mulig​ ​for​ ​Google​ ​å​ ​gi​ ​rett​ ​svar​ ​når​ ​man​ ​skal​ ​søke​ ​etter​ ​noe.​ ​Så​ ​om​ ​du​ ​har​ ​søkt​ ​mye​ ​etter​ ​rock musikk​ ​og​ ​senere​ ​søker​ ​etter​ ​ordet​ ​rock,​ ​så​ ​kan​ ​rocke​ ​musikk​ ​resultater​ ​komme​ ​høyere​ ​opp fremfor​ ​objektet​ ​rock,​ ​altså​ ​en​ ​stein​ ​(Google,​ ​2017).​ ​Jeg​ ​prøvde​ ​å​ ​finne​ ​et​ ​ord​ ​som​ ​blir​ ​skrevet likt​ ​på​ ​forskjellige​ ​språk.​ ​Da​ ​valgte​ ​jeg​ ​ordet​ ​Hamburger.​ ​Hamburger​ ​blir​ ​skrevet​ ​likt​ ​på​ ​både Norsk,​ ​Engelsk,​ ​Tysk​ ​og​ ​flere​ ​språk.​ ​Spørsmålet​ ​var​ ​da​ ​hvilket​ ​språk​ ​top​ ​resultatene​ ​ville​ ​ha. Etter​ ​å​ ​ha​ ​søkt​ ​på​ ​”Hamburger”​ ​på​ ​min​ ​private​ ​datamaskin​ ​fikk​ ​jeg​ ​norske​ ​søketreff.​ ​Dette​ ​er​ ​da blant​ ​annet​ ​på​ ​grunn​ ​av​ ​at​ ​Google​ ​ser​ ​jeg​ ​har​ ​surfet​ ​på​ ​norske​ ​nettsteder​ ​tidligere​ ​og​ ​kan​ ​se​ ​at min​ ​lokasjonen​ ​er​ ​i​ ​Norge.​ ​De​ ​antar​ ​da​ ​at​ ​jeg​ ​snakker​ ​norsk​ ​og​ ​vil​ ​ha​ ​et​ ​norsk​ ​nettsted​ ​om Hamburger. Se​ ​figur​ ​2.

Figur 2: https://imgur.com/yxNFoEH

Når​ ​dataene​ ​er​ ​samlet

Helt​ ​til​ ​slutt​ ​så​ ​samler​ ​Google​ ​all​ ​denne​ ​informasjonen​ ​og​ ​prøver​ ​å​ ​gi​ ​deg​ ​de​ ​aller​ ​beste søkeresultatene.​ ​Dette​ ​systemet​ ​kommer​ ​til​ ​å​ ​fortsette​ ​å​ ​utvikle​ ​seg​ ​(Google,​ ​2017).​ ​Av​ ​egen erfaring​ ​så​ ​blir​ ​søkeresultatene​ ​bedre​ ​for​ ​hvert​ ​år​ ​som​ ​går,​ ​og​ ​de​ ​blir​ ​trolig​ ​enda​ ​bedre​ ​de​ ​neste årene.

 

Referanseliste:

Google​ ​(2017)​ ​​How Search algorithms work ​[Internett]​ ​Tilgjengelig​ ​fra: <​https://www.google.com/search/howsearchworks/algorithms/​>​ ​[Lest​ ​03.11.2017]