Sosiale Nettverk

Av Rolf Tynning Henriksen & Magnus Hunstad Christensen

Sosiale nettverk finner man i alle deler av dagens samfunn. Hvem man har regelmessig og tidvis kontakt med, kan organiseres og settes opp i store nettverk. Denne samhandlingen og kommunikasjonen kan hjelpe medlemmene av nettverket med å lære nye ting og løse problemer. Dette gjelder også i den økonomiske verden. Bedrifter og andre økonomiske aktører har svært ofte faste kunder og leverandører, som de samhandler ofte med og over lengre perioder. Dette kan kategoriseres som sterke bånd. Andre kontakter og forretningsforbindelser, som er bekjentskap og mindre faste rådgivere, kan da klassifiseres som svake bånd i nettverket. Videre i denne teksten skal vi se litt nærmere på hva empirisk forskning har funnet om betydningen av sterke og svake bånd i en økonomisk sammenheng, og særlig i en jobbsøkersituasjon.

 

Full text: http://info207.w.uib.no/files/2020/10/sosiale_nettverk.pdf