Spillteori i bilkjøp

Hvis man en gang skal kjøpe seg en bil, så vil man selvfølgelig kjøpe bilen det stedet man får den til den beste prisen. Dette er det Bruce Bueno de Mesquita (2016, Big Think) har tenkt ut en god løsning på ved bruk av spillteori. Han mener at hvis du som kjøper, gjør hjemmeleksen og finner ut akkurat hvilken bil du skal ha og hvilken pris du er fornøyd med. Så er det bare å finne en dag hvor du kan ringe opp alle selgere så lang unna du har mulighet til å dra, så kan du være heldig og spare en masse penger.

Han mener at selgere alltid vil at du som kjøper skal kjøpe bilen hos dem, og ingen andre. Og dette gjør at det er mulig å forhandle på prisen. Men hvis man drar til selgerne personlig, så gir man gjerne vekk mer informasjon enn nødvendig. Slik som hvor mye penger man har mulighet til å bruke, og gjerne blir manipulert til mer ekstrautstyr. Selgeren gir gjerne noe avslag, men nå har du liten sjanse å sette flere selgere opp mot hverandre.

Istedenfor å møte opp hos selgeren, kan vi gjøre dette om til ett spill, hvor selgerne har to valg, enten gi den laveste prisen som mulig, eller tape salg av bil.Dette kan gjøres ved å ringe selgerne en etter en, og fortelle dem for eksempel at; «klokken 15:00 i dag skal jeg kjøpe en Rød Mazda med dette utstyret… Jeg ringer alle selgere i Bergen, og jeg kjøper hos den som gir meg den beste prisen. Jeg vil også informere den neste jeg ringer prisen jeg har fått hos deg.»

Selger 2

Selger 1 Beste pris Holde sin pris
Beste pris 1/10 1/-10
Holde sin pris -10/1 -10/-10

 

Hvis denne strategien holder så kan spillet se slik ut, hvor ene selgeren gir sin beste pris for å få vinne frem. Men hvor neste selger kan gi en enda bedre pris basert på forrige selgers pris. Hvis da neste selger holder seg til sin pris, vil den beste prisen fortsette til neste runde av spillet, med ny selger. Vis ingen av de to gir bedre pris, taper de begge. Dette spillet fortsetter frem til den beste utfallet er vunnet frem mellom alle selgerne i den satte omkretsen av kjøperen.

Denne måten å kjøpe bil på kan kutte ned på mye fram og tilbake med selgeren, hvor selgeren ofte prøver og være kompis med kjøperen og får kjøper til å føle seg tatt vare på. Dette kan føre til at vi bruker mer penger enn nødvendig, fordi man føler selgeren har gitt deg sin beste pris og ikke fordi det faktisk er den beste prisen som kan finnes.

Ut ifra dette kan det se ut til at det alltid er verdt ett forsøk å tenke litt spillteori i hverdagen. I dette innlegget er hovedpunktet biler fra forhandlere, men kan også implementeres i bruktbilkjøp hos privatpersoner. Men det vil da bli vanskeligere og finne spillere med like nok bruktbiler til at det blir optimale utfall.

 

David Easley and Jon Kleinberg. 2010. Networks, Crowds and Markets.
Cambridge University Press.

Big Think (2016) How to Buy a Car . . . Using Game Theory! Tilgjengelig fra: http://bigthink.com/think-tank/how-to-buy-a-car-using-game-theory (Hentet 16.11.17)