Kjøp hus til prisen av budet under deg.

Når jeg leste om «Vickery» auksjoner, også kjent som «second price sealed bid» auksjon, så kom jeg til å tenke på min far som ga bud på et hus en gang. Det som gjorde til at jeg begynte å tenke på nettopp dette var at jeg husker hvordan faren forklarte tankegangen hans, han la inn et lavt bud med en kort tidsramme for selgeren slik at ingen andre skulle få mulighet til å by over han. Like etter han la in budet så ble han kjempe nervøs, og skulle ønske han ikke la inn budet. På dette tidspunktet hadde han flaks, det var en annen budgiver som la inn et bud over han slik at han ikke vant. Men hvordan gikk dette for selgeren? Det var helt åpenbart for meg at min far la inn et bud som var mye lavere enn det han faktisk var villig til å betale da han la inn budet. Dette gjorde han da fordi det lønner seg ved en «Ascending-bid» auksjon også kjent som «first price» auksjon. Dette ville ikke vært tilfellet i en «second price sealed bid» auksjon.

I en «Ascending-bid» auksjon så gir en budgiver et bud på et objekt eller tjeneste og de andre budgiverne får vite størrelsen på budet, for så at en nybudgiver må by over det gjeldene budet, dette fortsetter til de andre budgiverne ikke er villige til å by mer enn det gjeldene budet. Kjøperen betaler så det siste budet som blir gitt i auksjonen. En ting som er lett å legge merke til er at i en «Ascending-bid» auksjon så lønner det seg får budgiverne å by så lite som mulig i flere omganger.

I en “second price sealed bid” auksjon derimot så blir ikke budene offentliggjort. Her må alle budgiverne by på objektet eller tjenesten uten kjennskap til hva de andre budgiverne byr. Budgiverne byr samtidig og kun en gang. Den som byr høyest vinner auksjonen og betaler verdien av det nest høyeste budet. Her er den dominante strategien når det gjelder «second price sealed bid» er å by din reelle verdi (ikke et direkte sitat men en utdypning av denne påstanden finner du ved referanse [1]), da dersom du gjør dette så får du objektet eller tjenesten til den verdien du verdsetter den til eller lavere. Dersom man byr mer enn man verdsetter objektet eller tjenesten så vil man risikere å måtte betale en verdien til gjenstanden. Dersom man byr mindre enn man verdsetter tjenesten eller objektet så vil man kunne tape auksjonen selv om verdien var mindre eller det samme som man verdsetter det til.

Som Michael Essany nevner i sin tekst «Debunking the First-Price Auction Fallacy» [2] så vil budene i en «Ascending bid» auksjon måtte være lavere enn i «Vickery» auksjon. Dette er fordi dersom man i en «Ascending bid» auksjon alltid byr verdien av det man verdsetter varen til så vil man aldri spare noe på auksjonen. Men dersom man byr verdien av varen i en «sealed bid second price» vil man altså betale budet det høyeste budet som er lavere enn budet man selv har lagt inn. Dette gir at man som budgiver tjener eller sparer differansen mellom det høyeste budet og det nest høyeste budet. Dette gjør til at selgeren risikerer å få mindre betalt ved å bruke «Ascending bid» auksjon da det ikke er best for budgiverne å by den verdien de anser at produktet har.

Når det gjelder boligmarkedet i Norge, så blir «Ascending bid» auksjonen som normalt sett brukt ved salg. Dersom en ønsker å by på et hus så gir man sitt bud åpent for andre interesserte. Så vidt jeg vet er det ingen i dag som selger hus med auksjonstypen «second price sealed bid». Men kanskje det er en mulighet by på en måte som gjør at du som budgiver tilnærmer deg auksjonstypen. En måte som dette kan gjøres på er å si at du byr noen prosent eller en fastsatt sum over det høyeste budet i budrunden opp til en gitt pris på betingelse av at det ikke videreformidles til andre budgivere at dette budet står. Denne iden kommer fra en anonym bruker sin kommentar på en boggpost [3], «Brads Ideas» bloggen om samme tema som denne blogposten.

 

Referanser:

1. Easley, David og Jon Kleinberg (2010). Network, crowds and markets : reasoning about a highly connected world. 3. Print 2017. Side 230-232.

2. Debunking the First-Price Auction Fallacy. 19.11.2017https://mobilemarketingwatch.com/debunking-first-price-auction-fallacy-73760/

3. Brads Ideas 19.11.2017 http://ideas.4brad.com/why-arent-homes-sold-second-price-auctions