Spillteori blant konkurrerende restauranter i en småby

Av Thomas Heskja og Ingvild Solheim Hauge

 

Spillteori omfatter beslutningstaking og hvilken påvirkning denne prosessen har på utfallene.
I restaurantmarkedet har spillteori en svært stor påvirkningskraft, og spiller en sentral rolle
med tanke på prissetting og konkurranse mellom restauranter. I spillteori studerer man
strategien mellom to eller flere aktører i samme marked, hvor de andres handlingsmønster er
enten kjent eller ukjent. Spillteori benyttes i alt fra spill til konkurransestrategi mellom
bedrifter. I vår bloggpost har vi tenkt å ta for oss et eksempel med to konkurrerende
restauranter i en småby, og benytte relevant teori til å forklare forskjellige strategier gitt ulike
situasjoner. Hovedmålet med denne bloggposten er å granske påvirkningen handlingene til
den ene restauranten har på den andre restaurantens handlinger.

 

Full tekst: http://info207.w.uib.no/files/2020/10/Spillteori-blant-konkurrerende-restauranter-i-en-smaby.pdf